Het verhaal

De inspiratie voor mijn werken haal ik onder andere uit de kringloopwinkels die ik regelmatig afstruint naar mooie potjes, Franse zeepjes en kannetjes. De gevonden voorwerpen zet ik zo neer en belicht het stilleven met warm licht voor de warme sfeer zoals bijvoorbeeld in de schilderijen  “Zo groen als glas” en “Het Ontb(ei)t” goed te zien is:

Deze titel  is afgeleid van het spreekwoord ‘schots en scheef’ in tegenstelling van spreekwoord staat in dit werk is juist alles heel recht en alles op de zelfde hoogte uitgelijnd! In werkelijkheid hebben de geschilderde objecten niet de zelfde verhoudingen. Ik heb er in deze compositie juist voor gekozen om de objecten zo uit te lijnen zodat er een evenwichtige en harmonische sfeer ontstaat.

De compositie van “De Schenking” is zo samengesteld dat alle objecten in het schilderij een verhaal vertelt over het verloop van de druif tot de wijn en daarna de schenking in het glas. De schenkkan is mij ook ooit cadeau gedaan. Hierdoor heeft de titel van dit werk  ook beetje een dubbele betekenis.

 In het schilderij “Zo groen als glas” heb ik voornamelijk gebruik gemaakt van groene objecten en materialen. De titel is afgeleid van het spreekwoord zo groen als glas. Ik zie het meer als een grappige woordspeling! 

Deze woordspelingen komen vaker terug, zoals “Het Ontb(ei)t” in dit stilleven schilderij zijn de voorwerpen allemaal onderdeel  van een eventueel ontbijt, de (ei) in de titel van het schilderij is afgeleid van het (ei) ook afgebeeld in het schilderij.

Bij het bedenken van een compositie ben ik altijd opzoek naar een evenwichtige, harmonische plaatsing van alle objecten. Hierbij haal ik veel inspiratie uit de diverse schilderkunsten van de klassieke Oudheid, met in het bijzonder de tijd van de (Hoog)renaissance.

“De  roze jurk”en “De middeleeuwse dame” zijn kort naar elkaar geschilderd. Ik heb hier gespeeld met 2 verschillende achtergronden. De ene heeft een donkere achtergrond en is het figuur op de voorgrond  licht geschilderd en bij het andere schilderij precies andersom. Door te experimenteren  heb ik inzicht gekregen wat bepaalde achtergrond doet met de stemming van een schilderij. Donkere tinten geven vaak een intens effect, terwijl de lichte tinten juist voor een toegankelijke en vriendelijke uitstalling zorgt. 

©Auteursrecht. Alle rechten voorbehouden.

We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden

Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.